10 Tips voor meer verbondenheid


Er was een periode toen ik achter in de twintig was dat ik me niet meer verbonden voelde met de mensen om mij heen. De weinige 'lijntjes' die ik had met andere mensen ervoer ik als zo dun dat ik me er niet meer door gedragen voelde. Gevoelsmatig leek het soms of ik aan een ballon vol helium boven het leven zweefde en slechts enkele draden, contacten met enkele familieleden en enkele vrienden, me nog een beetje 'erbij' hielden.

Dat was een heel akelig en eenzaam gevoel wat veel onmacht in me teweeg bracht. Hoe moet het verder met mij als ik me zo blijf voelen? Vroeg ik me bezorgd af.
In toenemende mate zag ik mensen, inclusief mijzelf, slechts als eenzame eilandjes in de grote oceaan van de samenleving, zonder werkelijk contact met elkaar.

Hoe is het goed gekomen?

Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke fascinaties. Zo was ik gefascineerd geraakt door het Tibetaanse volk. Mijn liefde voor de natuur in het algemeen, en de bergen in het bijzonder maakte dat ik me enorm aangetrokken voelde door de Himalaya en Tibet, op het dak van de wereld, en haar inwoners. De Tibetanen hadden heel lang afgesloten van de rest van de wereld geleefd, totdat zij door China werden onderworpen, onderdrukt, en voor een groot deel kapot gemaakt. Door dat isolement was het niet zo gek dat ik me nu juist met dit volk identificeerde.

Na een reis naar India (o.a. Dharamsala woonplaats Dalai Lama) en Nepal volgde ik in een boeddhistisch centrum drie jaar lessen in de Dharma (boeddhistische leer) en meditatie.

Door meditatie versterk je het contact met je lichaam en de aarde. De dharma (leer/wijsheid/ervaring van boeddha) is heel aards, de lama's waren vol grappen en heerlijk praktisch. Er heerste een sfeer van rust, respect, vrolijke vriendelijkheid en er was ruimte voor lijden; mijn lijden, al het menselijk lijden. Daar ging het over in de les, en over hoe je dit zelf laat ontstaan en kunt verminderen, zelfs kunt oplossen.

Zo kwam tussen de Tibetanen en westerse boeddhisten mijn algemene gevoel van verbondenheid weer terug.

Voor de sociale angsten die ik toen had ging ik in therapie, wat me daar overigens goed overheen hielp.
Maar het warme gevoel van verbondenheid en liefde voor alles wat leeft, dat wat lang ontbrak, dat hervond ik bij de Boeddha, de Dharma en de Sangha (gemeenschap van boeddhisten).
Al ben ik niet een gedisciplineerd beoefenaar, ik voel er me goed bij. Het geeft me rust, stabiliteit, tevredenheid en het onderhoudt mijn gevoel van verbondenheid.

Heb jij moeite met aarden' en wil je daar iets aan veranderen?
Hier volgen tien manieren om je gevoel van verbondenheid te versterken:

1. Maak eens een collage (plaatjes uit tijdschriften op een vel papier geplakt) van alles wat leeft waarin je jezelf in herkent of waarmee je jezelf kunt identificeren (zoals je voorbeelden/idolen/inspiratiebronnen). Het maakt niet uit wat dit is zolang het jou en anderen geen schade berokkent. Je kunt i.p.v. een collage te maken het ook opschrijven of tekenen. Zoek situaties op waarin je deze dingen tegenkomt of kunt ervaren.
2. Realiseer je dat geen mens, niets dat leeft, onafhankelijk van al het andere kan bestaan.
3. Word je ervan bewust dat elk leven lijden kent, al zijn het slechts frustraties of irritaties over iets dat niet gaat zoals jij dat wilt. En dat ieder levend wezen niet wil lijden en wenst gelukkig te zijn. Dat verbindt ons mensen, en al het andere dat leeft, met elkaar.
4. Maak een wandeling in de natuur of kijk naar natuurfilms, zoals bijvoorbeeld Nature's Microworlds (NTR, Ned. 2). Geniet van de schoonheid van de natuur en realiseer je: je bent er van afhankelijk en daarom ermee verbonden.
5. Zoek en luister naar muziek (of maak muziek) die een gevoel van verbondenheid bij jou zou kunnen opwekken.
6. Lees een boek of verhaal over iemand waarmee je je verbonden kunt voelen. Of schrijf er zelf een, hoe simpel ook.
7. Zoek een gedicht waarin je iets van jezelf herkent of schrijf er zelf een; waarin je je gevoel vergelijkt met een natuurverschijnsel.
8. Schrijf iemand die je aardig vindt een brief of een kaart per post, waarin je je waardering uit over een of twee goed eigenschappen van hem of haar (vergeet je naam en adres niet op de achterkant van de envelop, maar zonder iets terug te verwachten).
9. Schrijf jezelf een brief en doe hem op de post. Je kunt daarin jezelf een hart onder de riem steken (alsof je het bij een ander doet) met peptalk en complimenten.. Schrijf er in dat je met alles en iedereen bent verbonden, of je nu wilt of niet en of je dit nu zo voelt of niet. Eenmaal bij je thuis op de deurmat aangekomen leg je hem in een kast en maakt hem pas open als je echt een emotionele opkikker kunt gebruiken.
10. Doe iets aardigs voor iemand anders: biedt je hulp aan; kook of doe boodschappen voor een zieke/invalide buurman/vrouw  bijvoorbeeld.

Welke van deze tips spreekt jou het meest aan? Weet je nog iets ter aanvulling?
Schrijf je reactie in onderstaand commentaarveld.

May you be happy. May you be well. May you be safe.

Nienke Beukers
Beeldend Therapeut, -Coach/Trainer
Art 4 Energy

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: