Emoties: 7 tips voor ruimte en begrenzing

Emoties doorvoelen kan heel vermoeiend en beangstigend zijn. Misschien ben je bang dat je ze niet aankunt, dat ze jou de baas worden in plaats van dat jij controle over ze hebt.

Omgaan met kinderen bijvoorbeeld kan ook heel vermoeiend zijn. Juist omdat ze zo vol emoties zitten die ze vaak direct uiten.

Dus ook in de omgang met kinderen is het belangrijk om de gulden middenweg te bewandelen.

Je kunt kinderen (en jezelf) zodanig verbieden om hun emoties te uiten dat ze dat uiteindelijk ook braaf gaan doen, niet voor zichzelf leren zorgen en vervolgens emotionele of lichamelijke klachten gaan ontwikkelen. Soms komen deze pas tientallen jaren later aan de oppervlakte in een depressie of Burn-out.

Wanneer je hen echter alle ruimte geeft om elke emotie volledig uit te leven worden het draakjes die zichzelf niet kunnen beheersen of begrenzen en geen rekening houden met een ander. Ze leren daarmee geen empathie en kunnen zich dan niet in een ander inleven. Dat kan leiden tot gedragsproblemen en sociaal isolement.

Hoe pak je het aan?

Wie heeft ervaren hoe het is als iemand over je grenzen heen gaat heeft als voordeel dat hij zich kan inleven in die situatie. Maar hoe je vervolgens daarover communiceert met degene die over jouw grenzen is gegaan is denk ik nog belangrijker.

Hou je je mond als iemand over je grenzen gaat? Ga je de confrontatie uit de weg of ga je hem juist aan? Hoe pak je dat dan aan? Ga je in de tegenaanval of probeer je die persoon er rustig op aan te spreken?

Dit zijn allemaal vaardigheden die ieder kind én volwassene dagelijks kan oefenen; met je vrienden, ouders, partner, kinderen, familie, vrienden en collega's. Je komt het vanzelf tegen.
Kansen in overvloed om het steeds weer iets beter en effectiever aan te pakken op een manier die voor iedereen prettiger is.


Hoe jij je emotionele kinderen tegemoet treedt is leerzaam voor hen én voor jezelf. Want hoe je omgaat met de emoties van je kinderen leert jou weer iets over hoe je kunt omgaan met je eigen emoties (en andersom).

Hoe vind je de middenweg?

De middenweg is de weg zonder extremen zoals: alles of niets. Met betrekking tot het ruimte geven aan emoties kun je de middenweg vinden door:

1. Emoties te erkennen wanneer ze er zijn, en de ruimte nemen (of geven) om ze te voelen. Ook als ze pas een dag, week, maand of jaren later worden gevoeld. Wie hiermee oefent gaat emoties steeds eerder voelen tot ze ook in de situatie zelf gevoeld en geuit kunnen worden. Coaching vragen hierbij kan dit proces versnellen.

2. Parkeer je emoties tijdelijk als ze op een ongepast moment naar boven komen.
Dit kan wenselijk zijn totdat je op een plek en in de gelegenheid bent om ze even de ruimte te geven.

3. Geef je emotie de ruimte door je over te geven aan het gevoel wat naar boven komt.
Uiteraard op een veilige plek, wanneer je alleen bent of met een persoon die je vertrouwt,

4. Begrenzing: plan vooraf een afleidende activiteit voor enige tijd daarna
die je kan helpen weer uit je emotie te komen, mocht je geneigd zijn er in te blijven hangen.

5. Probeer eens uit hoe lang je je emotie kunt verdragen als je deze alle ruimte geeft.
Neem er een steeds langere tijd voor, bijvoorbeeld; 5, 10, 15, 30 tot 60 minuten.

6. Help jezelf bij een bepaalde emotie te komen door muziek te draaien die dit gevoel oproept.
Muziek of beelden (foto's, film, kunst) kunnen ook helpen het gevoel beter te verdragen.

7. Door te tekenen, schilderen, boetseren of te beeldhouwen spreek je je gevoel onbewust aan.
Het fysiek met materiaal bezig zijn omzeilt je rationeel denken en spreekt emoties vaak direct aan op een onbewust niveau. Dat gaat sneller dan je denkt. Zo werken Beeldende Therapie en - Coaching.

Wat heb jij geleerd over het omgaan met emoties van je kinderen of van die van jezelf?
Vertel het me in het commentaarveld hieronder.

May you be happy. May you be well. May you be safe.

Nienke Beukers
Beeldend Therapeut/ – Coach
Art 4 Energy



Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: