Hoe kan ik in het NU zijn in 3 stappen?


Onze geest heeft de neiging om steeds ergens anders te zijn dan thuis: in het lichaam, in het hier en nu. We denken vooral over wat er is gebeurd en wat er nog komen gaat.

Die gebeurtenissen delen we vervolgens automatisch in; dit vind ik prettig, dit vind ik onprettig, dit doet me niets en alle variaties daarop.

Hoe kun je het Nu beleven?

In het Nu zijn is iets dat je kunt oefenen als je er moeite mee hebt. Het belangrijkste wat je daarvoor kunt oefenen is: jezelf observeren.

Stap 1.
De gemakkelijkste manier is te beginnen bij je lichaam. Door je bewust te worden van je lichamelijke sensaties op het moment dat ze zich voordoen. Wat voel je nu, wat hoor je nu, wat ruik je nu, wat proef je nu, wat zie je nu?
Ga al je zintuigen af en registreer wat zij aan prikkels opnemen; warm/koud, pijn, kramp/comfort, hoor je vogels, auto's, wasmachines, je ademhaling.

Neem alle indrukken in je op en probeer bij jezelf te observeren welke reacties deze indrukken bij je oproepen: prettig/onprettig/neutraal. Blijf bij het nauwkeurig registreren van deze indrukken, het observeren van je emotionele reacties daarop en probeer ze te onthouden. Meer hoef je niet te doen.

Wanneer je je indrukken met je aandacht volgt, ze registreert en observeert ben je in het Hier en Nu.

Stap 2.
We blijven nog even bij een van je lichamelijke gewaarwordingen; de ademhaling.
Registreer en observeer wat er gebeurt als je inademt en uitademt.
Wat gebeurt er in je lichaam en wat verandert er als de inademing overgaat in de uitademing?
Tel elke in- en uitademing; 1.in, 2.uit, 3. in, 4. uit enzovoort.

Wanneer je je adem met je aandacht volgt ben je in het Hier en Nu.

Stap 3.
Wanneer je merkt dat je aandacht is afgeleid door gedachten aan zonet en straks constateer dit dan alleen en breng je aandacht terug naar je ademhaling. Begin weer bij 1. met tellen van je ademhaling.

Wanneer je hebt opgemerkt dat je bent afgeleid ben je in het Hier en Nu.
Wanneer je opnieuw je ademhaling met je aandacht volgt ben je in het Hier en Nu.

Wat als het niet lukt?

Als we merken dat we telkens snel zijn afgeleid; misschien al voor de 1e inademing afgelopen is, zijn we geneigd ons te irriteren dat we niet het gestelde doel halen. Misschien zelfs in de verste verte niet.We zijn nu geneigd onszelf te veroordelen, te vervloeken of te bekritiseren.

Dat is niet effectief omdat die oordelen ons alleen maar verder afleiden. We gaan ons slecht voelen over onszelf en bijten ons vast in krampachtig oefenen 'Ik moet dit kunnen!', of we geven op; 'Ik kan het toch niet' of Wat een stomme oefening!' Ik heb wel wat beters te doen!'

Deze oordelen, irritaties en andere gedachten die gaan over de oefening en je eigen succes of falen daarin kun je zien als automatische gebeurtenissen die je ook weer kunt registreren en observeren.Je kunt besluiten deze van een afstandje te bekijken en proberen je er niet in mee te laten trekken.

Dat zal in het begin moeilijk zijn, maar oefening baart kunst. Het gaat bij herhaling steeds ietsje beter, let maar op!

Waar en wanneer kun je het oefenen?

Je aandacht brengen – en steeds terugbrengen – bij wat je Hier en Nu doet en afleidende gedachten en oordelen constateren, maar je niet mee identificeren; dat is mindfulness beoefenen. Dit kun je toepassen en oefenen met alles wat je doet; de was in de wasmachine doen, vaatwassen, schrijven, lopen, tandenpoetsen werkelijk alles.

Je kunt met je aandacht je handen volgen die de handelingen verrichten, je kunt observeren hoe koud of warm, glad of ruw oppervlakten vaatwerk aanvoelen, je kunt je ademhaling volgen voelen hoe je staat zit of ligt, welke geluiden er zijn om je heen.

Je bent niet in trance of in dromenland en wel degelijk in contact met je omgeving omdat je je zintuigen de ruimte een aandacht geeft om te registreren en je gedachten wegvoert van oordelen en meningen. Je aandacht heeft misschien zachte interesse en verwondering over hetgeen je doet, maar geen harde afwijzing, verlangen of onverschilligheid.

Heb jij een wel eens geprobeerd in het NU te zijn?
Vertel het me in de commentaarveld hieronder en ontvang een gratis 10 mindfulness oefeningen.

May you be happy.
May you be well.
May you be safe.

Nienke Beukers
Beeldend Therapeut & Beeldend Coach
Art 4 Energy

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: