Hoe kun je woede gebruiken om je angst te overwinnen?


Wist je dat boosheid een hele handige emotie is, waar je jezelf mee kunt helpen?
Je even kwaad maken helpt bijvoorbeeld om jezelf te activeren; woede geeft energie. Energie die je goed kunt gebruiken om een klus te starten, door te zetten of af te maken.

Of om iets te doen wat je eigenlijk niet durft...

Bijvoorbeeld: je zou iemand in je privéleven iets willen vragen, maar je durft dit niet uit angst dat deze persoon afwijzend reageert.

In zo'n situatie kan het handig zijn om voordat je de vraag stelt een punt van kritiek op deze persoon in gedachten nemen. Hiermee leid je de aandacht af van jezelf en je maakt je beeld van de ander realistischer. Niemand is perfect en niemand is beter dan een ander, dus ook niet beter dan jij.

Denken aan de minpunten van de ander kan je helpen om je minder aan te trekken van wat de ander over jou denkt of mogelijk zou kunnen denken. Hoe groter je angst is, hoe meer moed je nodig hebt om iemand een vraag te stellen. Deze moed kun je ook putten uit woede; bijvoorbeeld ergernis over een bepaalde gedraging of eigenschap van die ander.

Als ik zelf bang ben voor de reactie van een ander denk ik nog wel eens stiekem:“Het kan me niet schelen wat je van me denkt. Ik heb toch zeker het recht om een vraag te stellen?”
Hiermee roep je de hulp in van de opstandige puber die je vroeger misschien was.

De emotie woede/boosheid gebruik je als middel om iets de durven vragen en is niet noodzakelijkerwijs onderwerp van de communicatie. Natuurlijk kun je je boosheid ook in woorden uitdrukken, maar dat is meer geschikt voor als je echt boos bent. Als angst overheerst bij het idee om iets bespreekbaar te maken bij iemand dan ben je niet direct boos, maar je maakt alleen gebruik van boosheid die je kunt proberen op te roepen om daar kracht uit te halen.

​3 Praktische tips bij de uitvoering

1. Probeer de boosheid van deze kritische hulp-gedachte niet in je toon te laten doorklinken, daardoor zou de ander zich aangevallen kunnen voelen en daarmee zou je je doel niet bereiken.
2. Oefen dit desnoods een paar keer hardop voor jezelf of met iemand anders (je vriend?).
3. Ook kun je van te voren vast bedenken welke reacties bij deze persoon mogelijk zijn; positief, afwijzend of het nog niet weten. Hierop kun je vast je reactie bepalen. Dat helpt je om niet overrompeld te worden door de reactie en om dóór te vragen. Bijvoorbeeld bij een afwijzende/kritische reactie kun je zeggen: “Ik kan me voorstellen (of: ik merk...) dat je je overvallen voelt door mijn vraag. Vind je het goed als ik er morgen/volgende week nog eens op terugkom?”

Maar het belangrijkste is toch eerst de drempel over te gaan door het stellen van je vraag of het starten van het gesprek.

Word je toch overrompeld door de eerste reactie op jouw openingszin, dan kun je er altijd en een volgende keer op terugkomen. Dan heb je de drempel alvast ietsje verlaagd.

Heb jij wel eens een vorm van woede gebruikt om jezelf over een angst heen te helpen?
Laat het me weten in het commentaarveld onderaan de pagina. Jouw ervaring is leerzaam voor allen.

May you be happy.
May you be well.
May you be safe.

Nienke Beukers
Beeldend Therapeut & Beeldend Coach
Art 4 Energy

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: