Meer liefde voor jezelf in 5 stappen.

Stap 1. Jezelf werkelijk begrijpen
Thich Nhat Hahn, de bekende Vietnamese boeddhistische monnik, schrijver en leraar, kreeg eens de vraag: 'Hoe vinden we de kracht om van onszelf te houden?' Hij gaf er een mooi antwoord op, vanuit de boeddhistische kijk op de menselijke geest:

Als je goed naar jezelf kijkt (op welke manieren je lijdt) en probeert te begrijpen hoe jij je best doet om je eigen lijden op te heffen - en hoe je daarin soms faalt, uit onwetendheid over hoe dit te doen) - dan volgt er vanuit dat diepe begrip en inzicht vanzelf liefde en compassie voor jezelf.

Stap 2. Jezelf durven accepteren
Hier zou ik zelf aan willen toevoegen dat naast begrijpen ook accepteren en waarderen van groot belang is.

Jezelf accepteren en jezelf waarderen kunnen van plek wisselen afhankelijk van wat je kunt.
Soms is het goed om jezelf te accepteren nog voordat je jezelf kunt waarderen.


Thick Nhat Hanh gaat er vanuit dat wanneer je jezelf echt begrijpt dat je jezelf vanzelf accepteert en liefhebt.
Dat accepteren is echter een tussenstap die wij westerlingen soms moeilijk kunnen maken.

Waarom hebben wij zo'n moeite met acceptatie van onszelf?
Wij denken doorgaans dat we alles kunnen veranderen wat ons niet bevalt, dat we overal invloed op hebben en alles naar onze eigen hand kunnen zetten, desnoods manipuleren, totdat het ons wel bevalt. Onze wil hebben we daarbij heel belangrijk gemaakt.

We impliceren daarmee dat alles maakbaar is en dat als je faalt dit betekent dat je te snel hebt opgegeven of niet hard genoeg hebt gewerkt. Zo'n houding werkt (faal)angst, stress en lage zelfwaardering in de hand bij iedereen die nog geen succes heeft behaald, ondanks hard werken. Wij vinden het vaak moeilijk om iemand die wij niet waarderen of respecteren - door zijn/haar of ons eigen gebrek aan succes - te accepteren.

In het oosten accepteert men in het algemeen veel meer mensen en situaties zoals ze zijn, met als gevolg dat er minder stress en zelfverachting  (met bijbehorende psychische problematiek) voor komt.

Stap 3. Jezelf met zelfinzicht waarderen
Waarderen; ergens waarde aan toekennen, dat kunnen we hier in het westen meestal wel goed. Het is eigenlijk een vorm van oordelen en dat doen we snel en gemakkelijk. In een fractie van een seconde delen we iemand bij een van onze eigen categorieën in (aardig/onaardig, knap/lelijk enzovoort). Dat gaat vaak zonder dat we het door hebben.
Het is dit onderscheidend vermogen dat bij ons vaak heel sterk ontwikkeld is en waar we ongemerkt gewoontes bij ontwikkelen. Zoals ook het negatief beoordelen/waarderen van onszelf.

Om van jezelf te kunnen houden moet je jezelf overwegend positief waarderen. Zelfinzicht in je eigen kracht en zwaktes is daarvoor belangrijk. Een 100% accuraat beeld van onszelf zullen we niet krijgen, en is ook niet nodig, maar enig realisme (en nuance) maakt je zelfbeeld stabieler en langer houdbaar.

Stap 4. Jezelf laten kiezen
Wat kunnen wij doen om onszelf te accepteren?
We moeten afrekenen met het perfectionisme en imperfectie omarmen.

Waarom moeten we afrekenen met perfectionisme?
Het is eigenlijk een heel simpele keuze: Wil je gelukkig of ongelukkig zijn?
Als je voortdurend iets anders wilt dan dat er mogelijk en reëel is word je daar eerder ongelukkig van.
Je zet jezelf ermee klem. Wie wil er klem zitten, wie wil zichzelf klem zetten? Je hebt zelf de sleutel tot bevrijding.

We vinden, zeker wij Nederlanders, dat we zo nuchter en realistisch zijn.
Hoe nuchter is het om elke keer met je kop tegen dezelfde muur te rammen omdat je blijft vasthouden aan je mening dat die muur er niet zou moeten staan?

Dat is wat wij doen door aan onze denkbeelden vast te houden; dat je de werkelijkheid altijd naar je eigen hand kunt zetten, dat alles in het leven maakbaar is. Dat alleen perfectie (zoals jij het bedenkt) is zoals het hoort. Dat perfectie (jouw wil en wens) werkelijk, mogelijk en wenselijk is.
Het is eigenlijk heel eenvoudig, je kiest uit twee mogelijkheden:

1. Blijven vasthouden aan hoe je vindt dat je zou moeten zijn en daarmee gestrest en ongelukkig zijn. Of:
2. Accepteren dat je bent zoals je bent, wel proberen jezelf te verbeteren, maar zolang het niet lukt accepteer je jezelf zoals je bent en vermijdt schadelijk gedrag. Zo kun je meer ontspannen van het leven genieten.

Als je jezelf accepteert zoals je bent, is de stap naar het houden van jezelf ineens veel kleiner.

Stap 5. Herhalen
Hoe voorkom je frustratie en terugval in perfectionisme bij jezelf?
Dat kun je niet voorkomen, maar je kunt er wel mee omgaan:
Blijf elke keer als frustratie de kop op steekt stel je jezelf weer voor de keuze van stap 4: Geluk of ongeluk. Ontspanning of Overspanning.
Als je vaak genoeg kiest voor ontspanning door acceptatie dan slijt dat nieuwe, positieve spoor van denken over jezelf langzaam in.
Hetzelfde geldt voor stap 1. Blijf je best doen om jezelf werkelijk te begrijpen.

Deze methode is toepasbaar op ieder mens waar je meer liefde en compassie voor wilt voelen.

Wat zijn jouw gedachten na het lezen van dit artikel?
Plaats je reactie in het commentaarveld onderaan deze pagina.

May you be happy. May you be well. May you be safe.

Nienke Beukers
Beeldend Therapeut, -Coach, -Trainer
Art 4 Energy

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: