Zo krijg je meer energie!

Wanneer je overspoeld raakt door taken of je overprikkeld voelt door gebeurtenissen is het extra moeilijk om bewuste keuzes te maken.

Toch is het nodig om dit te doen, al is het maar één bewuste keuze per dag.

Vergelijk het met geld; als je nooit bewust kleine bedragen reserveert of spaart voor vakantie of leuke activiteiten, wanneer je van een minimum inkomen leeft, dan vloeit al je geld vanzelf weg en hou je nooit iets over. Wat je overhoudt kun je het beste investeren in dat wat je situatie verbetert.

Zo is het eigenlijk ook met energie in drukke tijden waarin je weinig energie hebt. Zo lang je alles over je heen laat komen lekt de weinige energie die je hebt vanzelf weg en zal het je extra zwaar vallen om iets te doen waar je energie van krijgt.

'In de overlevingsmodus sluit je jezelf af voor nieuwe indrukken'

De meeste mensen kunnen het zich wel permitteren om een paar weken alles in het leven over zich heen te laten komen. Echter, hoe langer je dit laat voortduren des te groter de kans wordt dat je in een negatieve energie-spiraal terecht komt; waarin steeds meer energie weglekt en er steeds minder voor terugkomt.

Dit gebeurt wanneer je in de 'overlevingsmodus' blijft leven met bijbehorende strategieën en afweermechanismen. Die zijn erop gericht jezelf te beschermen en af te sluiten voor indrukken.
Om nieuwe energie te krijgen is het noodzakelijk om je stapje voor stapje weer wat open te stellen.

Vraag jezelf af welke activiteiten jou (positieve) energie zouden geven en bepaal vervolgens welke je daarvan op een dag kunt gaan doen. Dat kunnen dagelijks dezelfde activiteiten zijn, maar dat kunnen ook elke dag andere zijn. Dat bepaal je zelf en je kunt er ook mee experimenteren. Kijk wat het beste werkt voor jou.

'MOOI zijn energie-gevende activiteiten'

Alle activiteiten hebben een eigen functie en waarde, of ze nu veel lichamelijke beweging van je vergen, veel denkwerk of geen van deze twee. Op de bank voor je uit staren is ook een activiteit met een functie; je gedachten uit laten razen. Dat kan heel prettig, ontspannend en rustgevend werken Dat is dan de functie van deze activiteit.

Energie-gevende activiteiten verdeel ik over vier verschillende categorieën:
Maken, Ontladen, Opbouwen en Inspireren. MOOI. Alle activiteiten gaan over wat jij kunt doen om jezelf of een ander te plezieren, en uiteraard zonder anderen of jezelf te schaden. Want ook als je iets voor een ander doet kan dat jou energie geven.

3 Voordelen van het categoriseren van energie-gevende activiteiten

1. Overzicht en inzicht in alle mogelijkheden die tot je beschikking staan om energie te krijgen.
Dit overzicht maakt je mogelijkheden concreet en inzichtelijk en dus meer haalbaar.
2. Het geeft je nieuwe ideeën over wat je zou kunnen gaan doen om meer energie te krijgen 
3. Alles bij elkaar maakt het makkelijker de moed op te brengen om iets te gaan doen wat j al wat eenergie geeft.

Verplichtingen

Verplichtingen zijn activiteiten die je moet doen en waar je geen zin in hebt en dus ook niet geheel bewust voor kiest. Die horen op de andere lijst; van klussen waar je dagelijks of wekelijks aan werkt.

'Hoe maak je verplichtingen MOOI?'

Ook activiteiten van je Klussenlijst kun je verplaatsen naar je MOOI lijst wanneer je er anders tegenaan kunt kijken; de functie en waarde ervan ziet en merkt dat je er ook energie van krijgt.
Sommige mensen krijgen energie van de grote schoonmaak houden en worden daar heel blij van.

Hier volgen een aantal voorbeelden van energie-gevende activiteiten:
Als je moeite hebt met iets te bedenken kan deze lijst je misschien nieuwe ideeën brengen. Je kunt de activiteiten zelf aanvullen of aanpassen.

MOOI: 4 Manieren om je energie te investeren

Activiteiten of ontspanning waar je energie voor terugkrijgt, en die niet schadelijk zijn voor jezelf of voor anderen.

Maken

Opbouwen

Ontladen/
Ontspannen

Inspireren

Muziek maken

Werken

Sporten

Op reis/weekend weg

Iets maken

Ondernemen

Dansen

Museumbezoek

Handwerken

Hobby project starten

Kunst maken

Schoonmaken

Onderhoud plegen

Oppassen

Wandeling maken

Emoties de vrije loop
laten bij film of muziek

Theaterbezoek

Iets uitzoeken (internet
of in de bibliotheek)

Decor ontwerpen

Vrijwilligerswerk

Klimmen

Cafe bezoek

Schrijven (gedicht,
artikel of verhaal)

Een leuke dag
organiseren

Toneel spelen,
gek doen

Filosofie bestuderen (bijv: Boeddhisme)

Iets voor een ander
maken

Iets voor een ander
doen (boodschappen)

Iets  met een ander doen (spelletje, wandeling, uitje)

Een ander iets leren wat jij goed/beter kunt

Ruimte maken
(opruimen)

Daten of nieuwe mensen ontmoeten

Doen waar je zin in hebt

Voor je uit staren

Taal leren of
een studie starten

Fotoboek, film maken

Repareren

Meditatie/Aandacht oefenen

(Online) Cursus starten

Fotograferen, filmen

Gebedsmolen maken

Tuinieren

Vul aan ......................

Yoga

Hond uitlaten

Studeren

Boek lezen

Mandala maken

Touch Drawing

Art Journal starten

Vul aan ..........................

........................................

....................................

....................................

....................................

....................................

....................................

....................................

Vul aan ................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

Vul aan ..........................

........................................

........................................

........................................

........................................

........................................

Welke van bovenstaande activiteiten ga jij beginnen (of doe je al)?
Vertel het me in het commentaarveld onderaan de pagina en ontvang je eigen MOOI-lijst in PDF.

May you be happy. May you be well. May you be safe.

​Nienke Beukers
Beeldend Therapeut/-Coach
Art 4 Energy

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: